- Consideren una ironia cruel l’anunci durant la Setmana Europea de la Mobilitat de la modificació del PMUS en aquest sentit, perquè les motocicletes i ciclomotors NO són mobilitat sostenible
Amics de la Terra, Biciutat, Greenpeace i Vianants manifesten la seva sorpresa i decepció amb l’ajuntament de Palma per la manera de celebrar la setmana de la mobilitat sostenible, amb el desgraciat anunci de permetre l’accés de motos i ciclomotors a les ACIRE, i eximir a aquests vehicles del cobrament per estacionar en zona ORA.
Per a aquestes entitats, la mesura suposa una contradicció manifesta amb una política de mobilitat sostenible mínimament homologable.
Les organitzacions justifiquen el seu rebuig a les motos i ciclomotors en afirmacions com les de Xavier Querol, expert en contaminació atmosfèrica del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), per a qui “Els motors de quatre temps emeten el mateix tipus de contaminants que els cotxes, mentre que els de dos temps produeixen altes concentracions de benzè. A més, “aquests vehicles (les motos) porten un endarreriment respecte als controls d’emissió en comparació amb els turismes, és a dir, les seves emissions es controlen molt menys, sent el frau en les inspeccions tècniques molt més estès”.
Un article publicat en 2019 en la revista científica Atmospheric Environment sobre les motos, concloïa que: “Si Europa vol reduir la contaminació de l’aire relacionada amb el transport i el trànsit en el centre de la ciutat, els responsables polítics haurien de considerar la possibilitat de trobar alternatives als vehicles de dues rodes amb propulsió convencional”.
Per part seva, els ciclomotors de dos temps no estan sotmesos al control d’emissions que tenen les motos de quatre temps. El major problema de les emissions dels ciclomotors no és el CO₂, ni l’òxid de nitrogen, ni les partícules en suspensió. El seu major problema és que expulsen gasos directament cancerosos, el benzè el més destacat d’ells, encara que hi ha més, com els olis motors.
Per si no fos prou, la American Chemical Society va publicar un estudi en 2006 en el qual s’afirma que la contribució de les motocicletes i ciclomotors a les emissions derivades del trànsit s’ha tornat desproporcionadament alta. Les emissions que produeixen les fuites d’aquests vehicles de CO, HC, NOx, i CO₂ demostren que són més contaminants que els propis automòbils.
Amb independència d’aquestes consideracions, no cal més que passejar pels carrers de Palma per a adonar-se que la principal contaminació sonora no procedeix -fins i tot sent manifesta- del trànsit automobilístic, sinó que són les motocicletes -especialment les de gran cilindrada- i els ciclomotors, els qui arrasen la pau ciutadana amb el seu soroll incontrolat, constituint una greu amenaça sanitària. D’altra banda, els efectes nocius del soroll sobre la salut (malalties cardiovasculars, insomni i estrès, entre altres…) estan absolutament demostrats.
Les organitzacions signants exigeixen a l’ajuntament la valentia que no ha demostrat durant aquests quatre anys de legislatura, lideratge i que no es plegui a les pressions dels lobbies que pretenen que res canviï perquè la ciutat continuï sent un veritable infern de soroll i mancat de la qualitat de vida que Palma es mereix.